Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Člověk jest jméno mé, Havel a Rath jen příjmení

Ptají se Nováků a Novotných, jestli ten populární „Petr“ je nebo byl jejich příbuzný? Možná jo. Nováková ani Novotná jsem nikdy nebyla, tak nevím. Ale jak jsem zjistila, i s méně obvyklým příjmením si můžete docela užít.

Než ze mě můj manžel udělal paní prezidentovou, ptali se mě na "bratrance", brankáře Petra Koubu. Kdo? Jaký Petr Kouba? O fotbal jsem se vůbec nezajímala. Jména fotbalistů neznala.

Ovšem neznat v devadesátých letech "havla", to už šlo těžko.

Můj manžel, snad promine, že si ho tu beru do úst – vyprávěl mi, jak se ho těsně po revoluci každý ptal, jestli je TEN HAVEL nějaký jeho příbuzný. No a protože je pohotový a má smysl pro humor (obojí na rozdíl ode mě) tak říkal, že jo. Báječně se tím bavil, protože lidi tomu ochotně věřili.

Když jsem se stala paní Havlovou, už se to obešlo bez otázek. Prezident Havel byl v té době natolik známou osobností včetně rodinných poměrů, že kdejaká Havlová už nebyla pokládána za možnou příbuznou. Ale zase si skoro nikdo tuto poznámku neodpustí. Lékař našeho syna nás vždycky vítá v ordinaci slovy „dobrý den, pane prezidente“. Synovi je pět, už jsem mu vysvětlila, kdo byl TEN HAVEL, ale ještě vloni koukal trochu vyjukaně. Nebo když jednou ukázal na nějaký obrázek, že je tam srdíčko, hned se ozvaly hlasy: nojo, Havel, ty holt máš k tomu srdíčku vztah. Zpočátku mi trvalo, než jsem některé narážky pochopila, s tím srdíčkem mi to taky došlo až za chvilku.

Poslední záchvěv z doznívající euforie po letošním karlovarském filmovém festivalu:  v hotelové recepci mě vítali o trošku méně důstojně než náš pan doktor, a to slovy „to bude letos skvělá sezóna, když k nám přijela Dáša“.  Tohle je už taky hodně překombinované... Dělám, jako že to vůbec není trapné, koneckonců, oni ten fór třeba udělali poprvé, nemůžou za to, že já už to všechno slyšela stokrát dokola.

Vlastně sama jsem se nedávno pokusila o fórek na podobné téma, když se nás někdo v našem obchodě v Pánské pasáži ptal, jestli se ta pasáž náhodou dřív nejmenovala „Rathova“.  Jmenovala (do loňska, viz malá vysvětlivka na konci článku), a tak jsem velice duchaplně poznamenala něco na vrub té současné kauzy – no jak jsem to vyslovila, sama za sebe jsem se zastyděla. Je to jen příjmení, není to přece tentýž člověk! Lála jsem si v duchu. Všechny ty havlovské fórky si za tohle asi zasloužím.

Když jsme se nově přistěhovali do města, kde fakt žádné příbuzné (o kterých bychom věděli) nemáme, moje nová zubařka se mě zcela bezelstně zeptala, jestli jsem „příbuzná paní Havlový“.

Co jsem měla na to říct?

V tuhle chvíli je v naší malé republice 3975 Havlů a 4278 Havlových (zdroj www.kdejsme.cz). A nejspíš od nějakého Adama a Evy určitě všichni příbuzní jsme.

Příště prostě řeknu, že jo.

 

p.s. Pasáž, kde dříve sídlil „Malý bazar“, dostala v poválečné době jméno po obchodníku Rathovi, který zde vlastnil obchod s vojenskými kuriozitami. Název změnila v roce 2011 s novým projektem – najdete tu obchody a služby výhradně pro muže. Viz též tento článek na iDNES

Autor: Kateřina Havlová | pátek 20.7.2012 11:13 | karma článku: 7,30 | přečteno: 677x
  • Další články autora

Kateřina Havlová

Klikaři a elitáři (aneb zaplať za to, že platíš!)

Že prý už se už děti od raného věku pěkně škatulkují na outsidery a elitáře. Ambiciózní prachatí rodiče dávají děti do soukromých škol a školek, kde se vytváří kliky a vůbec celá ta banda jsou jedna velká klika. Zkrátka elitáři.

19.10.2012 v 7:19 | Karma: 16,31 | Přečteno: 1297x | Diskuse| Ostatní

Kateřina Havlová

Rovné příležitosti naruby

Zavedou se kvóty. 50 % ať je to fér. A ať je to úplně fér, tak rovnou ve všech oborech.

20.8.2012 v 12:25 | Karma: 24,25 | Přečteno: 1416x | Společnost

Kateřina Havlová

Kam se ženeš, člověče?

Žijeme v hektické době. Stresujeme se, lítáme sem a tam. A ono nám to snad navíc ještě vyhovuje!

13.8.2012 v 14:40 | Karma: 12,68 | Přečteno: 1052x | Diskuse| Společnost

Kateřina Havlová

Co o nás (ne)říká životopis

Kdo hledá práci, vyzbrojí se dobrým životopisem. Jenže – co je vlastně dobré? Unifikovaný vzhled a jednotná struktura, aby se to lehce četlo? Neztrácí se nám v tom tak trochu ten, o koho jde? Totiž: člověk...

8.8.2012 v 9:53 | Karma: 12,17 | Přečteno: 1433x | Diskuse| Společnost

Kateřina Havlová

Kultura má zelenou aneb žádné barbarství

Řečeno slovy Sira Humhrey Applebyho (Jistě pane ministře): „Hudba, kterou nikdo nepotřebuje slyšet, obrazy, které nikdo nepotřebuje vidět, to přece nemůžete nechat zaniknout jen proto, že to nikoho nezajímá.... To by byl konec civilizace tak jak ji známe.“

26.7.2012 v 20:38 | Karma: 8,90 | Přečteno: 797x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

  • Počet článků 11
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1213x
Jsem pracující máma, podnikatelka, žena činu.